Το νέο σύστημα θα διευκολύνει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, ιδίως τις νεοσύστατες επιχειρήσεις και τις ΜΜΕ, να αγοράζουν και να πωλούν προϊόντα διασυνοριακά στο διαδίκτυο.

Οι νέοι κανόνες που θα τεθούν προοδευτικά σε ισχύ έως το 2021 είναι:

– Απλούστευση των κανόνων ΦΠΑ για τις νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις, τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τις ΜΜΕ που πωλούν προϊόντα στους καταναλωτές σε απευθείας σύνδεση σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.
Ο ΦΠΑ για τις διασυνοριακές πωλήσεις κάτω των 10.000 € ετησίως θα αντιμετωπιστεί σύμφωνα με τους κανόνες της χώρας καταγωγής των μικρότερων επιχειρήσεων, δίνοντας ώθηση σε 430.000 επιχειρήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ. Οι ΜΜΕ θα επωφεληθούν απλούστερων διαδικασιών για διασυνοριακές πωλήσεις έως και 100.000 ευρώ ετησίως. Τα μέτρα αυτά θα τεθούν σε ισχύ έως την 1η Ιανουαρίου 2019.

– Θα επιτραπεί σε όλες τις εταιρείες που πωλούν προϊόντα στους πελάτες τους στο διαδίκτυο, να ασχολούνται με τις υποχρεώσεις τους ΦΠΑ στην ΕΕ μέσω μιας εύκολης στη χρήση διαδικτυακής πύλης στη δική τους γλώσσα. Χωρίς την πύλη, θα απαιτείται καταχώριση ΦΠΑ σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ στο οποίο επιθυμούν να πωλούν. Αυτή η περίπτωση είναι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για τις μικρές επιχειρήσεις που πραγματοποιούν διασυνοριακές συναλλαγές.

– Για πρώτη φορά, οι μεγάλες διαδικτυακές αγορές είναι υπεύθυνες για την εξασφάλιση του ΦΠΑ που εισπράττεται από τις πωλήσεις στις πλατφόρμες τους, οι οποίες πραγματοποιούνται από εταιρείες τρίτων χωρών σε καταναλωτές της ΕΕ. Αυτό περιλαμβάνει τις πωλήσεις αγαθών που ήδη αποθηκεύονται από εταιρείες εκτός ΕΕ σε αποθήκες (λεγόμενα «κέντρα εκπλήρωσης») εντός της ΕΕ, τα οποία συχνά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την πώληση αγαθών ΦΠΑ δωρεάν στους καταναλωτές στην ΕΕ.

– Αντιμετώπιση του προβλήματος της απάτης που προκλήθηκε από μια απαλλαγή από τον ΦΠΑ που είχε καταστρατηγηθεί προηγουμένως για εμπορεύματα αξίας κάτω των 22 ευρώ που προέρχονται από χώρες εκτός της ΕΕ που μπορεί να νοθεύσουν την αγορά και να δημιουργήσουν αθέμιτο ανταγωνισμό.

Προηγουμένως, οι απατεώνες μπόρεσαν να πακετάρουν τα εμπορεύματα υψηλής αξίας σε μικρά πακέτα αξίας κάτω από το όριο των 22 ευρώ, καθιστώντας τα εμπορεύματα απαλλαγμένα από τον ΦΠΑ και δημιουργώντας ένα απαράδεκτο χάσμα ύψους 1 δισ. Ευρώ σε έσοδα τα οποία διαφορετικά θα είχαν διατεθεί στους προϋπολογισμούς των κρατών μελών της ΕΕ.

Οι νέοι κανόνες θα διασφαλίσουν ότι ο ΦΠΑ καταβάλλεται στο κράτος μέλος του τελικού καταναλωτή, οδηγώντας σε μια δικαιότερη κατανομή των φορολογικών εσόδων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Θα συμβάλουν στην εδραίωση μιας νέας προσέγγισης για την είσπραξη του ΦΠΑ στην ΕΕ, η οποία ήδη εφαρμόζεται για τις πωλήσεις ηλεκτρονικών υπηρεσιών και θα εκπληρώσει μια βασική δέσμευση της στρατηγικής για την ενιαία ψηφιακή αγορά (DSM) για την Ευρώπη. Η συμφωνία αυτή αποτελεί επίσης ένα ακόμη βήμα προς μια οριστική λύση για έναν ενιαίο χώρο ΦΠΑ της ΕΕ, όπως ορίζεται στις πρόσφατες προτάσεις της Επιτροπής για τη μεταρρύθμιση του ΦΠΑ της ΕΕ.

Το One Stop Shop για τις πωλήσεις ηλεκτρονικών προϊόντων πρόκειται να τεθεί σε ισχύ το 2021 για να δοθεί στα κράτη μέλη χρόνος να ενημερώσουν τα συστήματα ΤΠ που υποστηρίζουν το σύστημα.